Allmänna Villkor
Följande villkor och betingelser (“Avtalet”) gäller hela Husdjursportratt.se hemsida (“Hemsidan”) och dess tjänster tillgängliga på Hemsidan (sammantaget med Hemsidan, “Tjänst”). Tjänsten ägs och drivs av Gracia Enterprises AB, ett företag styrt under Sveriges lagar (“Gracia Enterprises AB”). Gracia Enterprises AB skapar och printar skräddarsydda porträtt på husdjur (“Produkten”) direkt till kunder (“Kund”, “Kunden”, Kunder”). Tjänsten erbjuds med förbehåll till dig (“Användare”) för att du accepterar, utan att ändra alla villkor som finns här i och alla andra driftsregler, policyer och förfaranden som kan komma att publiceras från tid till tid på Hemsidan av Husdjursporträtt. Om du inte godkänner detta Avtal, använd ej Hemsidan.
Genom att besöka Hemsidan (“Husdjursporträtt.se”) och/eller köpa något från Hemsidan, deltar du i vår Tjänst och samtycker till att vara bunden av följande villkor (“Servicevillkor”, “Villkor”), inklusive ytterligare villkor och policyer hänvisade här i och/eller tillgänglig via hyperlänk. Dessa användarvillkor gäller för alla användare på webbplatsen, inklusive utan begränsning användare som är webbläsare, leverantörer, kunder, säljare och/eller bidragsgivare till innehåll. När Kund använder Hemsidan, godkänner Kund även tredje parters villkor.
Husdjursporträtt förbehåller sig rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras på webbplatsen utan någon som helst förvarning. De ändrade villkoren anses som accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
1. OM HUSDJURSPORTRATT.SE
1.1 Husdjursporträtt drivs av Gracia Enterprises AB, Tolvmansgatan 39, 654 60 Karlstad, en trygg, svensk E-Handel med F-Skatt. Företagets organisationsnummer är 559254-0412.
1.2 Kontaktuppgifter och övrig information om Husdjursporträtt hittar du på Webbplatsen. Villkoren är tillämpliga på alla avtal som du som konsument ingår med Husdjursporträtt.
1.3 Vill du komma i kontakt med oss eller har du frågor? Mejla oss på kontakt@husdjursportratt.se eller skicka din fråga snabbt och smidigt här, så svarar vi så snabbt som möjligt!
2. BESTÄLLNING
2.1 Samtliga priser på Webbplatsen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Kund garanterar att den är fyllda 18 år vid beställning av Produkt. Om Kund är under 18 år måste hen ha målsmans tillstånd för att beställa på Hemsidan.
2.2 När Kund slutfört sin beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som angetts i ordern. I bekräftelsen finner Kund alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Om något är fel i orderbekräftelsen ska Kund så snart som möjligt kontakta oss via e-post till kontakt@husdjursportratt.se.
Det är Kundens ansvar att se till så det inte finns felaktigheter i angiven postadress, e-post eller mobilnummer. E-post och/eller mobilnummer används för att skicka Kundens paket och i eventuella fall kunna spåra det.
2.3 För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. När Kund accepterar Villkoren förbinder sig Kunden att följa dem i sin helhet, och godkänner även tredje parts Villkor. Vidare godkänner Kunden och bekräftar att hen har tagit del av informationen om personuppgifter och godkänt användningen av cookies.
Genom att Kund godkänner Villkoren samtidigt som hen lägger en beställning uppstår ett bindande avtal mellan Husdjursporträtt och Kund. I samband med att Kunden lägger en beställning accepterar Kunden även att hen blir betalningsskyldig motsvarande orderns totalbelopp.
2.4 Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till Kundens registrerade e-postadress. Kunden erhåller i steg ett en preliminär bekräftelse. När paketet/Produkten är packat och färdigt att levereras, erhåller Kunden sedan i steg två sin slutgiltiga orderbekräftelse (färdig produkt vid köp av digitalt porträtt). Denna orderbekräftelse fungerar även som garantibevis efter fullt erlagd betalning. Husdjursporträtt reserverar sig från avvikelse i leverans i de fall något varit felaktigt vid tidpunkten för order.
Kunden kan lägga sin beställning på Webbplatsen dygnet runt, Produkten påbörjas normalt sett nästkommande arbetsdag. När Kunden lagt sin order finns ingen möjlighet att byta produkt om processen redan är påbörjad. Vi förbehåller oss rätten att neka byte av produkt.
2.5 Husdjursporträtt använder det exakta foto som laddas upp i samband med Kundens order när vi skapar Produkten. Vi försöker så gott det går att ta hänsyn till ordernoteringar men kan inte garantera att det görs. Vi kan utan problem ta bort röda ögon, men vi kan exempelvis inte öppna ditt husdjurs mun om den är stängd i fotot.
Om ett foto som inte följer våra riktlinjer skickas in i samband med order, kan vi inte garantera att slutresultatet blir som du förväntar dig. Vi kan inte erbjuda ersättning av något slag i detta läge, utan ansvaret ligger på Kunden. Av de foton som skickas in till oss i samband med order arbetar vi alltid med det foto som vi anser kommer att bli bäst om kund inte anger specifika önskemål i sina ordernoteringar. Vi reserverar oss för att använda annat foto om vi anser något av de vara bättre för att på så sätt få bästa möjliga slutprodukt.
Notera att alla exempel på hemsidan är gjorda på högkvalitativa foton. Det är Kundens ansvar att se till att fotot som skickas in möter våra riktlinjer. Om det inte gör det kommer våra designers göra sitt bästa för att producera en slutprodukt av högsta kvalitet möjligt. Vi försöker i bästa mån att gå igenom fotona som skickas in i samband med order, men reserverar oss för att inte ha möjlighet till det. I fall där husdjuret har väldigt mörk päls, kan vi komma att byta bakgrund på de porträtten som har en mörkare nyans. Detta för att inte riskera att de två smälter ihop vid tryck.
Vi förbehåller oss rätten att arbeta med det inskickade fotot oavsett kvalitet och garanterar inte att slutresultatet blir bra om fotot inte är det. Vi erbjuder ingen ersättning i detta fall. Kunden kan läsa mer i våra fotoriktlinjer.
Om vi kontaktar Kunden och ber om nytt foto kan det innebära förlängd leveranstid under tiden vi väntar på svar från Kund. Detta är inget som Husdjursporträtt ska stå ansvariga för, utan det ligger på Kunden att återkomma så snart som möjligt.
Vi reserverar oss rätten att använda porträttet som vi skapar med ditt inskickade foto i marknadsföringssyfte eller i andra sammanhang så som på vår hemsida eller i våra digitala kanaler.
2.1.1 Förhandsgranskning
2.1.2 Förhandsgranskning innebär att Kunden får en chans att göra ändringar och komma med feedback på sitt färdiga porträtt, innan det skickas till tryck. Detta är ett tillval som görs i samband med att kund lägger sin order. Om du vill lägga till Förhandsgranskning i efterhand bör du kontakta oss inom 6 timmar efter lagd order.
Husdjursporträtt förbehåller sig rätten att gå vidare med beställning om Kund inte återkommer inom 48 timmar från det att vi skickat förhandsgranskningen till Kundens angivna mejladress.
2.1.3 Begränsningar – Kunden får endast en förhandsgranskning, och i den kan Kund ändra småsaker som exempelvis att det är för lite/mycket päls eller för lite/för mycket morrhår.
Saker som inte går att ändra är exempelvis att Kund vill att vi öppnar djurets mun, som i original fotot är stängd, eller att Kund helt vill byta djur i porträttet. Det går heller inte att byta kostym/foto på djuret då arbetet redan är genomfört. Vi förbehåller oss rätten att neka ändringar när som helst utan anledning. Om Kund mot förmodan vill byta kostym eller foto på husdjuret tillkommer en kostnad på 59:-.
En förhandsgranskning innebär inte att man har rätt att avbryta eller häva sitt köp.
3. LEVERANS
3.1 Produkt
3.1.1 En normal leveranstid är 6-10 arbetsdagar efter det att Kund lagt sin beställning. Efter helgdagar kan leveranstiden dröja något längre.
Expressleverans 3-5 arbetsdagar. Efter helgdagar kan leveranstiden dröja något längre.
Husdjursporträtt erbjuder alltid gratis frakt, oavsett vikt, storlek eller var i landet Kunden bor. För leveranser långt norrut eller ute på landsbygden dit post inte levereras dagligen kan leveranstiden vara något längre.
Leverans sker via post/paket och levereras normalt med postpaket till Kundens närmaste utlämningsställe. Vid eventuella förseningar eller annat som inte vi orsakat tar vi fullt avstånd från ansvar. För närvarande levererar vi endast inom Sverige.
Vid eventuella problem ber vi Kunden att i första hand, om möjligt, spåra sitt paket. Vid andra frågor kring leverans hänvisar vi till Postnords villkor, DB Schenkers villkor eller DHLs villkor.
3.1.2 Produkten vilket levereras som postpaket till postens utlämningsställe aviseras med sms till Kundens telefonnummer som angavs i samband med order och ligger kvar i sju dagar.
För paket som ej hämtas ut debiteras Kunden en avgift på 99 kronor. Detta motsvarar de kostnader som det orsakat Husdjursporträtt att skicka ut paketet samt att motta det i retur. Utöver detta tillkommer även en kostnad på 99 kronor för ny frakt, om Kund så önskar.
Om Kunden skrivit in en postadress som anses otillräckligt eller felaktig av kuriren, kommer försändelsen skickas tillbaka till lagret. Du kommer därmed bli betalningsskyldig för återtransport så fort vi konfirmerat en uppdaterad adress av dig.
3.1.3 Om ett paket inte har några uppdateringar görs ett spårningsärende på paketet. Vi avvaktar efter detta ytterligare ett par dagar på svar om godset. Uteblir svar under även dessa dagar görs ett omtryck som Husdjursporträtt står för.
3.3.1 Digitalt Porträtt
Leverans sker via angiven mejladress. Om Kunden skrivit in en mejladress som anses otillräcklig eller felaktig av oss (det vill säga som inte fungerar), kommer mejlet att skickas tillbaka till oss i form av ett felmeddelande. Vi kommer då försöka få tag på Kunden på annat sätt. Om Kund märker eller kommer på att hen råkat skriva in fel information är det av största vikt att Kund kontaktar oss så snart som möjligt.
Det är Kundens ansvar att se till att rätt information skrivs in för att Kund ska kunna få bland annat bekräftelsemejl och slutprodukten levererad. Kontakta oss på kontakt@husdjursportratt.se så snart som möjligt om du upptäcker ett fel i din order.
4. PRISER
4.1 Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi är inte ansvariga gentemot Kund eller någon tredje part att rapportera några ändringar, prisändringar, avstängning eller upphörande av tjänsten. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av alla anledningar.
Alla beskrivningar av produkter eller prissättning av produkter kan ändras när som helst utan förvarning, enligt vår egen bedömning. Vi förbehåller oss rätten att när som helst avbryta eller ta bort en produkt ur webbshoppen.
5. ÅNGERRÄTT
5.1 På grund av den anpassning som görs för alla produkter vi producerar på Husdjursporträtt, kan vi inte erbjuda returer eller ångerrätt. Kundens porträtt är designat med omsorg och är helt personligt för hen och sitt husdjur.
Vi följer Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler enligt Konsumentköplagen: “Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller: Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.”.
Om Kunden inte är nöjd med sin slutprodukt bör Kund kontakta oss så snart som möjligt. Kundnöjdhet är en av vår passion och vi strävar alltid efter att se till att du är nöjd med ditt mästerverk.
6. REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
6.1 Vi besiktigar alla Produkter och genomgår en in-house kontroll innan den skickas till Kund. Skulle produkten (fysiska produkten, ej det digitala verket) ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
6.2 Om Kund anser sig fått fel Produkt, felaktig storlek eller print, eller om Produkten skadas under transporten eller på annat sätt inte stämmer, kommer vi naturligtvis att ersätta den. Vänligen meddela oss inom 48 timmar efter att du fått din beställning i det här fallet.
Fel på produkt som anmärks på ska ha uppkommit före eller vid leveranstillfället. För fel som uppstår efter leverans kan inte Husdjursporträtt eller tredje part hållas skyldig om fel uppstår till följd av kunds oaktsamhet eller ovarsam hantering som ej är förenlig med produktens utformande eller förväntade användning.
Vid trasig produkt ersätts den med en ny inom garantitiden.
6.3 Vi tillämpar konsumentköplagens (1990:932) reklamationsrätt, vilket ger Kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år, reklamationen skall dock göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Husdjursporträtt står för returfrakt vid godkända reklamationer. Kund måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan en Produkt returneras.
Reklamation gäller ej på det digitala verket, bara på den fysiska Produkten. Om Kund inte är nöjd ber vi dig kontakta oss. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till kontakt@husdjursportratt.se där Kund anger namn, adress, e-postadress, ordernummer och en detaljerad beskrivning av felet (bilder eller videor om det behövs). Om det av någon anledning inte skulle gå att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi Kund för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
7. ÅTERBETALNING
7.1 Om Kund nyligen lagt en order och av någon anledning ångrat sig, då kan hen avbryta sin order inom 24 timmar. När Kund avbryter sin order kommer en återbetalning göras via det valda betalningssätt. En avgift på 99 kronor kommer dras av från återbetalningen för att täcka våra bearbetningskostnader. Om det har gått mer än 24 timmar, kommer avbokningen att beviljas efter vår bedömning.
Alla återbetalningar sker enligt Klarnas villkor.
8. FORCE MAJEURE
8.1 Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av Produkten.
Husdjursporträtt ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Husdjursporträtt inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter skall utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.
Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Husdjursporträtt Kund dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kund och Husdjursporträtt rätt att häva köpet med omedelbar verkan. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
9. PRODUKTINFORMATION
9.1 Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
11.1.1 Nyhetsbrev
9.2 Vid köp skapas automatiskt en gratis prenumereration på vårt nyhetsbrev. Där delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
11.1.3 Vi använder pluginet MailPoet för utskick av nyhetsbrev. Du kan när som helst avbryta din prenumeration genom att klicka på länken längst ner i nyhetsbrevet.
10. BETALLEVERANTÖR
10.1 Husdjursporträtt samarbetar med Klarna AB (org.nr. 556737- 0431) där Klarna AB tillhandahåller flera betallösningar via klarna Checkout. Klarna AB:s tillhandahållande innefattar kortbetalning, faktura, kontofaktura, delbetalning, Klarna Direkt, samt betalning genom internetbank via Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB.
Vid genomförande av köp delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Om Kund väljer att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
När Kund godkänner Husdjursporträtts köpvillkor och betalar med Klarna Checkout, godkänner Kunden även Klarna AB:s villkor. Aktuella villkor hittar du här.
11. FRAKTBOLAG
11.1 För att kunna leverera Kundens Produkt och slutföra vårt avtal måste vi dela viss specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är DHL och Postnord. Om du har frågor eller preferenser om leverans, kontakta oss.
12. TVIST OCH LAGVAL
12.1 I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och Kunden, kan Kund vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
12.2 Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
13. UPPHOVSRÄTT
13.1 Husdjursporträtt äger rättigheterna till alla bilder, om inget annat anges.
14. HELA AVTALET
14.1 Misslyckandet av att utöva eller verkställa någon rätt eller bestämmelse i Villkoren ska inte utgöra ett undantag från en sådan rättighet eller bestämmelse.
14.2 Dessa servicevillkor och alla policyer eller driftsregler som publiceras av oss på denna webbplats eller med respekt till Tjänsten utgör hela avtalet och förståelsen mellan Kund och oss och reglerar Kundens användning av tjänsten, ersätter alla tidigare eller samtidiga avtal, kommunikationer och förslag, vare sig muntliga eller skriftliga, mellan Kund och oss (inklusive, men inte begränsat till, tidigare versioner av användarvillkoren).
14.3 Eventuella oklarheter i tolkningen av Villkoren ska inte tolkas mot den utarbetade parten.
15. GÄLLANDE LAGAR
15.1 Dessa servicevillkor och alla separata avtal där vi tillhandahåller Kunden Tjänster ska regleras av och tolkas i enlighet med Sveriges lagar.
16. TÄVLING
Tävlingen går att delta i när som helst under månadens gång. Husdjursporträtt utser en vinnare i slutet av varje månad där ett presentkort är vinsten. Presentkortet går inte att byta ut mot någonting annat på hemsidan och inte heller mot kontanter. Husdjursporträtt ansvarar för att kontakta vinnaren.
När kund deltar i tävlingen godkänner kunden även att Husdjursporträtt får använda hens video i sina sociala medier, till marknadsföring, på hemsida och på andra sätt distribuera den inom Husdjursporträtt och Royal Pet Portraits. Kunden ansvarar för att de personer som syns/medverkat i videon godkänt distribution av videon, Husdjursporträtt kan inte hållas ansvariga om så inte är fallet.
När kund valt att skicka in sin video via hemsidan eller tagga Husdjursporträtt i den på sociala medier (“#husdjursporträttävling”), som en del av tävlingen, äger Husdjursporträtt rättigheterna till videon och förbehåller sig rätten att spara den hos sig så länge som företaget anser det nödvändigt. Notera att även videor som inte vinner tävlingen kan komma att tillhöra dessa villkor.
17. ÄNDRINGAR AV ANVÄNDARVILLKOR
17.1 Kund kan granska den senaste versionen av Villkoren när som helst på den här sidan. Vi förbehåller oss rätten, med full behörighet, att uppdatera, ändra eller ersätta någon del av dessa användarvillkor genom att publicera uppdateringar och ändringar på vår webbplats.
17.2 Det är Kundens ansvar att regelbundet kontrollera Hemsidan för ändringar. Din fortsatta användning av eller åtkomst till vår webbplats eller Tjänst efter publicering av ändringar av dessa användarvillkor utgör godkännande av dessa ändringar.
18. KONTAKTINFORMATION
Frågor om Villkoren skickas till kontakt@husdjursportratt.se.
Har du några frågor, funderingar, eller kanske feedback du skulle vilja medla? Fyll i detta kontaktformulär så återkommer vi till dig så snart som möjligt!
[contact-form-7 id="22195" title="Contact form"]